Khamis, 15 November 2007

Bhg 42

WAJAH Wan Anum Sophia merah padam menahan marah. Berita yang baru dia dengar sebentar tadi benar-benar buat telinganya berdesing dan darahnya mendidih. Kalau tidak kerana hendak menjaga sopan santun di hadapan pekerja yang menyampaikan berita tersebut tadi, mahu saja dimuntahkan segala kemarahan itu ketika itu juga. Mujurlah dia tidak ada penyakit darah tinggi atau lemah jantung, kalau tidak entah apa akan jadi padanya...
Fail-fail yang mengandungi surat-menyurat jual beli emas di atas meja di ketepikan. Beg yang mengandungi rantai dan gelang rekaan terbaru tukang emas mereka masih terbuka di hadapannya. Fikirannya sudah tidak lagi pada perbincangan yang rancak tentang promosi untuk musim perayaan akan datang sebentar tadi tetapi sudah melayang jauh kepada cucunya yang bernama Nudra Haneem itu.
Menyebut saja nama itu pun sudah cukup menyesakkan dada, menyakitkan hati. Ada-ada saja masalah dengan cucunya yang seorang itu. Ada-ada saja aib yang menimpa keluarga Sophia disebabkan budak tak guna itu. Huh, kalau dah emaknya pun begitu anaknya apatah lagi! Sophia terus menrengus dalam hati.
Sekarang satu lagi aib yang dibawa Nudra. Sanggup dia terima lelaki yang sudah meludah ke mukanya. Sanggup dia menjadi menantu kepada keluarga yang telah memalukan Wan Anum Sophia dengan membatalkan perkahwinan cucunya di saat-saat akhir. Sungguh pun pada asalanya dai tidak setuju jika Nudra berkahwin, tetapi dia merasa sangat malu bila cucunya diperlakukan begitu. Bukan nama Nudra yang disebut orang tetapi nama dia... Nama Wan Anum Sophia yang dijaja di seluruh bandar Muar itu.
“Syahirah, masuk ke sini sekejap.” Panggil Sophia dengan suara lebih lantang dari biasa melalui interkom.
Syahirah yang sedang menonton televisyen di bilik rehat kedainya terus tergesa-gesa ke pejabat ibunya. “Ada apa mak? Nampak cemas aje...” sapa Syahirah yang masih terpinga-pinga dipanggil begitu. Segera dia membetulkan kebaya Pahang dari sutera Thailand yang dipakainya sebelum ditegur ibunya. Takut juga kalau ada yang tidak kena di mata Sophia. Pantang bagi Sophia melihat anaknya berpakaian tidak kemas.
“Duduk.” Tegas saja suara Sophia mengarah. Wajah Syahirah ditatapnya seketika. Anak bongsunya itu memang cantik. Alisnya lentik dan keningnya terbentuk mewarisi kening Wan Mursyid. Tubuh Syahirah juga langsing, mewarisi bentuk badannya. Di antara ketiga-tiga anaknya, Syahirahlah yang paling jelita.
Syahirah hanya menurut tanpa banyak soal. Memandang wajah emaknya yang nampak kemerah-merahan dengan mata membulat merenungnya itu, Syahirah sudah tahu yang emaknya sedang marah. Tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan rantai atau gelang baru itu, teka hati Syahirah. Emaknya memang cerewet dalam segala hal terutamanya dalam hal-hal perniagaan emasnya.
“Kamu tahu, Si Nudra dah kahwin?”
Berdetak jantung Syahirah sebaik saja pertanyaan itu terpacul dari mulut Sophia. Dia hampir tidak percaya dengan apa yang dia dengari. “Kahwin? Dengan siapa? Budak Iskandar tu jugak? Kak Murni tahu?” soal Syahirah seperti orang yang baru terjaga dari tidur.
“Hah, dengan siapa lagi kalau bukan dengan pensyarah yang tak tahu adab tu. Nudra ni memang nak kena. Tak tahu jaga maruah Wan Anum Sophia! Macam dah tak ada orang lain yang boleh dibuat suami. Orang dah malukan kita, masih lagi nak terima. Emak cukup tak faham dengan budak sorang tu. Tak sedar diri tu siapa. Apa yang dia cari emak pun tak tahu. Kak Murni kamu tu? Huh, dia tu apa yang dia tahu! Kakak kamu tu hanya tahu menangis, termenung... Dia ingat dengan menangis tu boleh hapuskan segala dosa dan aib dia tu? Dia ingat dengan merintih macam tu boleh mendatangkan hasil?” Sophia terus mengomel. Sakit hatinya diperlakukan begitu.
“Tak malu pulak dia...” ucap Syahirah masih memikirkan bagaimana anak buahnya itu boleh melangsungkan perkahwinan tanpa memberitahu sesiapa pun dari keluarga Wan Anum Sophia, terutamanya neneknya sendiri. Berani sungguh dia bertindak melulu begitu.
“Memang budak tak tahu malu! Tak sedar diri tu anak...” ulang Sophia lagi.Dia tidak tahu bahawa mereka semua sudah tahu tentang Eusoff. Dia tidak tahu bahawa Nudra sudah tahu bahawa dia bukanlah sekeji yang disangka.Tok Ayah dan Munirah sengaja tidak memberitahunya. Biarlah Wan Anum Sophia tak tahu tak mengapa…
“Mak...” Syahirah segera memintas. Dia tidak mahu emaknya menyebut perkataan itu lagi. Kata-kata itu menikam hatinya. Walaupun emak tidak tahu apa-apa, namun dia sendiri yang terasa. Kalau dulu dia boleh lupakan peristiwa hitam itu, tetapi setelah kepulangan Safuan, hidupnya semakin tidak tenteram.
“Mak nak pergi jumpa dia petang ni. Sakit sungguh hati mak ni! Langsung dia tidak pedulikan kita semua. Emaknya pun langsung tidk dikhabarkan. Memang budak tak tahu mengenang budi!” Kemarahan Sophia masih belum reda. Wajah Nudra terbayang di ruang mata. Kalaulah gadis itu ada di situ, mahu digayang-gayangnya budak bertuah itu... Eiii... geramnya!
Syahirah hanya mendengar emaknya mengomel. Dia tidak kuasa hendak menambah apa-apa. Fikirannya bukan ke situ tetapi lebih kepada apa yang telah berlaku suatu ketika dulu. Dia sedang menghitung nasibnya di kemudian hari nanti...
“Abang Safuan ke mana?” Syahirah meringankan mulut bertanya. Dia hairan; selepas Safuan ke rumah TokAyah untuk menemui Nudra, abangnya itu terus hilang dan langsung tidak tahu khabar berita. Tidak seorang pun yang berani bertanya emak mereka ke mana Safuan pergi.
Sophia merenung anak bongsunya lama. Dia tidak tahu apa yang sedang bermain di fikiran Syahirah ketika itu. Dan dia juga tidak suka sesiapa pun yang bertanya tentang Safuan. Semua penghuni di rumah itu tidak ada kaitan dengan Safuan dan tidak ada sesiapa pun yang berhak ambil tahu tentang anak tunggalnya itu. Biarlah Safuan hidup bebas dengan caranya. Kepulangan Safuan dulu pun seperti sudah dijanji-janjikan dan Safuan pulang tepat pada waktu yang dia sendiri perlukan anaknya itu muncul.
“Dah lama Nabila tak balik. Kenapa? Masih sibuk dengan kuliah dia lagi ke?” tanya Sophia mengalih topik.
Syahirah terpempan sedikit. Fikirannya yang sudah jauh melayang kembali tertancap kepada ibunya. Pertanyaan tentang Nabila juga membuatkan dia kaget seketika. Ya, Nabila… Anak gadis itu juga sudah lama tidak balik-balik ke rumah. Konon sibuk dengan assignment dan segala macam tugasan di kolej. Kadang-kadang dia sendiri macam tidak percaya dengan seribu satu alasan Nabila bila minta dia pulang. Dia sendiri sudah rindukan anaknya itu. “Entahlah, mak... Dah banyak kali saya mintak dia balik tapi ada aje alasannya.”
“Dia sibuklah tu,” Sophia mengulas. Dia sangat percaya dengan Nabila. Nabilalah satu-satu cucunya yang diberi kebebasan sepenuhnya. Nabila menyerupai emaknya yang jelita dan menjadi rebutan setiap lelaki. Dia sangat bangga dengan Nabila walaupun cucunya itu keras kepala.
“Ha’ah. Tahun ni kan tahun akhir dia kat kolej. Banyaklah assignment dan projek yang dia kena selesaikan. Bulan lepas dia mintak duit lagi seribu, katanya ada benda yang dia kena beli untuk projek tahun akhir dia tu,” balas Syahirah perlahan. Sebenarnya dia sendiri merasa tidak enak memikirkan tentang Nabila sejak akhir-akhir ini. Bila telefon, cakapnya adakalanya cakap Nabila merapu-rapu. Kadang-kadang dia sendiri tidak faham apa yang diucapkan Nabila. Entahlah, mungkin bahasa anak muda.... Bisik hati Syahirah menyedapkan diri sendiri.
“Minggu lepas pun dia ada telefon mak. Mintak mak masukkan duit dua ribu. Katanya nak baiki kereta. Alah, budak nak belajar. Buat apa ditahan-tahan belanja dia. Nanti tak cukup makan pakai, kan susah. Malulah kalau orang tahu cucu Wan Anum Sophia tak cukup duit.” Suara Sophia kembali mengendur. Nabila adalah cucu kesayangannya. Dia tidak mahu cucunya itu susah walau sedikit pun.
Syahirah yang agak terkejut dengan kata-kata ibunya itu tersenyum tawar. Apa Nabila hendak buat dengan duit sebanyak itu? Mustahil nak baiki kereta kerana kereta Proton Wira Aerobacknya itu baru saja dibeli dua tahun lepas. Takkanlah dah rosak. Bulan lepas pun dia sudah minta seribu, minta lagi dua ribu dengan neneknya? Hatinya semakin gusar. Bermacam perkara buruk melintas di fikirannya. Emak terlalu manjakan Nabila. Apa saja yang Nabila nak, emak akan tunaikan. Dia tidak tahu kenapa emak lebih-lebihkan Nabila sedangkan Nabila... Ah, Nabila! Syahirah terkenang peristiwa lampau...

Tiada ulasan: