Khamis, 1 November 2007

Bhg 38

“KAU tak kenal aku, Mustakim?” Lelaki bertubuh kurus itu bertanya setelah salamnya dijawab lelaki berkupiah itu. Sahabat di hadapannya itu masih merenungnya lama, seolah-olah sedang mencari titik pertemuan yang pernah mereka lalui suatu ketika dahulu.
“Fadhil?” ucap Wan Mustakim lambat-lambat. Dia masih belum dapat mengecam sepenuhnya wajah lelaki yang tiba-tiba saja menyapanya di surau itu. Dan dengan pantas mereka saling berpelukan.
“Dah lama aku cari, tapi hari ni baru jumpa. Aku ingat kau masih kat Kota Bharu,” ujar Fadhil setelah pelukan mereka terlerai. “Bulan lepas aku ke Kelantan, cari kau. Bila aku dapat tahu kau ada kat Muar, bergegas aku ke sini,” sambungnya lagi memberitahu Mustakim.
“Alhamdulillah, syukur pada ALLAH SWT. Bertemu jugak kita akhirnya. Aku perlu tinggal di sini demi anak cucu Wan Mursyid. Aku bertanggung jawab untuk tengok-tengokkan mereka walaupun dari jauh. Kalau aku kat Kota Bharu, susah aku nak tunaikan janji aku pada arwah abang aku.”
Fadhil tertawa pendek. Dia mengerti mengapa Mustakim berkata begitu. Wan Anum Sophia perlu ditengok-tengokkan, kalau tidak huru-hara seluruh keluarga Wan Mursyid dibuatnya. Mujurlah kedai emas peninggalan arwah tidak lingkup. Itupun nama kedai pun sudah bertukar dari nama Kedai Emas Wan Mursyid kepada Syarikat Wan Anum Sophia dan Anak-anak.
“Ke mana kau menghilang, Fadhil? Lama aku cari…” Mustakim bersuara lagi. Dadanya terasa sebak dengan pertemuan yang tidak disangka-sangka selepas solat Asar itu.
“Kau tanya mana aku pergi? Aku masih macam aku yang dulu… Kalau aku tak mengembara hidup aku macam tak sempurna. Baru setahun lebih aku balik ke Malaysia.”
Mustakim mengangguk-anguk. “Kau balik tentu ada sebab…”
“Ya. Aku balik bersebab. Tujuan tu ada kaitan dengan keluarga Wan Mursyid,” jawab Fadhil dengan suara serius. Matanya tepat memandang ke wajah Mustakim.
“Kita ke rumah aku…”
Pelawaan Mustakim ditolaknya. Tangannya memaut lengan Mustakim lalu didorongnya lelaki berjubah putih itu duduk di serambi surau. “Aku rasa di sini lebih baik,” balas Fadhil setelah mereka duduk bersila di situ.
“Apa halnya?” soal Mustakim setelah agak lama Fadhil berjeda.
“Kau yang bela anak Munirah tu, ya?” soal Fadhil tiba-tiba. Sudah tidak sabar-sabar lagi rasanya untuk membuka cerita kepada sahabat lamanya itu.
Mustakim angguk. Terbayang-bayang wajah Nudra yang sejak akhir-akhir ini semakin hari semakin tidak bermaya. Walaupun gadis itu cuba tersenyum dan menceriakan diri, namun serinya sudah hilang.
“Siapa nama cucu saudara kau tu?”
“Nudra.”
“Aku dengar hari tu Safuan balik. Dia mengaku Nudra tu anak dia, eh?”
Mustakim angguk lagi, tidak mahu mengulas lanjut akan kejadian yang telah melukakan hati cucu saudaranya itu.
Fadhil tersenyum sinis. “Tak habis-habis lagi perangai Wan Anum Sophia. Dia sanggup mintak Safuan balik dan memalukan diri sendiri demi untuk memuaskan hati dia. Aku tahu, cucu kau nak kahwin, dan Sophia cuba menghalang. Itu saja caranya dia boleh buat Nudra tak kahwin-kahwin.”
Bulat mata Mustakim memandang ke wajah Fadhil. Hatinya beritighfar panjang. Ada jugak manusia yang hidupnya hanya untuk melihat orang lain menderita. Ya ALLAH, kau berilah petunjuk kepada kakak iparku itu. Hatinya membisikkan doa. “Maksud kau, semua ni rancangan Sophia? Bukannya Safuan kebetulan saja balik?” soal Mustakim sambil menggeleng-geleng. Dia hampir tidak percaya dengan cerita Fadhil tetapi tak mungkin sahabatnya itu hendak mereka-reka cerita pula.
Pertanyaaan Mustakim dibalas dengan anggukan Fadhil. “Takkan kau tak arif dengan perangai kakak ipar kau tu?”
“Aku tak sangka…”
“Mustakim, aku datang bukan nak cerita pasal tu. Aku ada tujuan yang lebih besar lagi. Aku datang pasal Nudra. Aku dengar dia nak kahwin…”
Ucapan Fadhil membuatkan Mustakim berdebar-debar. Satu harapan diletakkan pada Fadhil. Mungkin sahabatnya ini datang membawa berita gembira. “Aku harap kau bawak berita gembira. Kalau kau ada berita buruk, baik kau simpan saja untuk satu masa yang lain. Cucu aku tu dah puas menderita. Aku tak sampai hati tengok dia menderita lagi. Aku pun dah naik bingung bila budak lelaki tu nak jugak dekat dia, walaupun mak bapak dia tak merestui. Aku jadi bimbang…”
“Aku jumpa Eusoff.”
“Eusoff?” Mustakim rasa matanya berpinar. Dia mengurut-urut dada yang dirasakan sesak tiba-tiba. “Eusoff kan dah meninggal?”
“Kau anak-beranak dah kena tipu hidup-hidup dengan Sophia. Kau percaya semua cakap perempuan macam ular tu?” Fadhil melepaskan rasa terkilannya. Mudah benar Sophia memperbodohkan semua orang. Licik benar Sophia dengan tipu helahnya. Tetapi Sophia tidak sedar, ALLAH itu Maha Adil.
“Kenapa baru sekarang kau nak cakap? Kenapa baru sekarang kau nak kata kami semua ni kena tipu?” tempelak Mustakim.
Fadhil tunduk.. Dia sedar selama ini dia juga diperbodoh-bodohkan oleh Sophia. Perjanjian untuk tidak membuka mulut tentang kisah lama itu sudah tidak ada makna lagi dalam hidupnya. Dia sudah tidak perlukan bantuan kelaurga Wan Mursyid lagi untuk menyara keluarga. Rezeki ALLAH ada di mana-mana. “Aku dah insaf. Aku sedar, aku tak perlu bergantung kepada mereka lagi untuk sesuap nasi. Bumi ALLAH ini masih luas dan rezeki-NYA melimpah-ruah di mana-mana.”
“Alhamsulillah, syukurlah kalau kau dah sedar,” ucap Mustakim setelah menyedari bahawa Fadhil juga manusia biasa. Kalau dia sendiri boleh tertipu dengan Wan Anum Sophia, Fadhil juga mungkin mengalami keadaan yang sama. Dulu, sahabat baiknya itu sanggup melakukan apa saja yang disuruh oleh Wan Anum Sophia demi menjaga periuk nasinya. Tetapi setelah setahun Wan Mursyid meninggal dunia, Fadhil menghilangkan diri. Mungkin tidak sanggup untuk terus bersekongkol dengan Sophia. Dia tidak mahu bertanya tentang masa lalu itu kepada Fadhil. Biarlah… yang penting sahabatnya sudah sedar kesilapannya.
“Mustakim, Nudra tu anak Munirah dan Eusoff yang sah. Dia bukan anak Safuan,” ujar Fadhil dengan suara sedikit keras.
Wajah Mustakim tenang saja menerima berita itu. Hatinya sudah lama mempercayai perkara itu. Dari raut wajah Nudra dia sudah tahu anak itu adalah anak Eusoff, tetapi dia tidak dapat hendak buktikannya.
Fadhil terbatuk-batuk kecil. Kemudian dia mengurut dada sebentar. Nafasnya nampak sedikit tidak teratur. Semput. “Kalau kau tak percaya, kau boleh buat ujian DNA untuk sahkan siapa sebenarnya Nudra tu,” cadang Fadhil yang melihat Mustakim seolah-olah tidak mempercayai kata-katanya.
“Aku dah lama berdoa agar ALLAH bukakan jalan untuk aku buktikan bahawa Nudra itu adalah anak yang sah. Dia anak yang baik. Aib yang sebegini tidak sepatutnya menimpa dia. Aku tak tahu macam mana nak membasuh semula arang yang terconteng ke mukanya. Kalau kau boleh tolong aku…” Suara Mustakim kedengaran sangat perlahan.
“InsyaALLAH. Aku sebenarnya dalam usaha untuk membawa Eusoff balik ke Malaysia. Tapi dia sedang sakit, tak boleh bangun. Dia dah lumpuh separuh badan. Kena stroke…”
“Oh, innalillahiwainnailaihirojiuun…” Mustakim bertafakur sebentar. “Kat mana dia sekarang?” soalnya kembali.
“Kat Dubai. Bulan lepas aku jumpa dia. Dia nak sangat jumpa Nudra.”
“Mana kau tahu Nudra tu anak dia?” Mustakim begitu ghairah ingin tahu lanjut.
Kedengaran Fadhil mendengus kasar. “Munirah tu mengandung sebelum Eusoff pergi belayar lagi. Dia lebih tahu sebab Munirah isteri dia. Orang tak percaya sebab semua orang ingat Eusoff tu mandul.”
“Ooo...” Mustakim menelan ludah. Mengapa dia tidak pernah terfikir akan perkara itu sebelum ini? Mengapa dia begitu mudah percaya dengan segala cakap kakak iparnya? Wan Anum Sophia... tak sangka begitu sekali busuknya hati kau!
“Wan Anum Sophia dah tahu? Munirah?” soal lagi Mustakim lagi setelah agak lama melayan perasaan sendiri.
Sekali lagi batuk Fadhil mengisi ruang. “Aku tak akan bagitahu perempuan macam ular tu. Nanti banyaklah helah dia...”
Mustakim mengangguk setuju. Betul juga kata Fadhil, kalau Sophia tahu terlebih dulu tentu ada saja rancangannya untuk menggagalkan pertemuan itu.
“Kita usaha bawa dia balik. Anak dia nak kahwin…”
Fadhil angguk sambil menepuk bahu Mustakim. “Sahabat, aku akan usahakan. Mungkin ini adalah bakti aku yang terakhir buat kau dan arwah Mursyid. Aku minta diri dulu.” Fadhil terus bangun untuk pergi.
“Tak singgah ke rumah dulu? Masih banyak lagi yang belum kita cerita,” pelawa Mustakim juga turut bangun sambil membetulkan jubahnya.
“Lain kali. Aku nak segera pergi. Ini alamat dan nombor telefon aku. Apa-apa hal, kau hubungi aku.” Fadhil menghulurkan sekeping kertas biru kepada Mustakim.
Mustakim mencatat sesuatu di kertas biru itu lalu dikoyakkansedikit dan dihulurkan kepada Fadhil. “Ni nombor telefon rumah aku. Kalau ada apa-apa perkembangan, kau cakap cepat-cepat.”
“Okey, aku pergi dulu. Assalamualaikum…”

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

et quant au bts assistante de direction bi ou trilingue, permetsmoi de rire. On devient ce que tu appelles assistante de direction au fil de l'exp茅rience et pour parler des langues, ce n'est pas avec un bts qu'on est op茅rationnel dans une langue 茅trang猫re pour des s茅jours 脿 l'茅tranger s'impose. Pour moi, il y a une grande diff茅rence entre baragouiner une langue, 脿 la sortie par ex d'un bts, et 锚tre tout 脿 fait op茅rationnelle..
Foot Locker c茅l猫bre la nouvelle Tuned 1 de Nike [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]foot locker pas cher[/url] Au coeur du march茅 de la basket
j'essayerai donc cela, mais peut锚tre pas samedi ! Comme je fais mes courses en grande surface et que tous les potirons sont vendus sans distinction (bonnets turcs, butternut et m锚me patissons), je dois 锚tre s没re 脿 100% que c'est bien un potimarron. je pense que c'est ce que j'ach猫te en g茅n茅ral, mais .. [url=http://www.chaussuresfootlockerpascher.com/]acheter pas cher chaussures[/url]
Jason Argent, vicepr茅sident marketing chez 2K Sports, a tenu 脿 remercier les fans mais aussi la Major League of Baseball pour ce nouveau deal dont les sp茅cificit茅s n'ont pas 茅t茅 茅voqu茅es.
94089 Tech Address. CA Tech Address. [url=http://www.footlockerfrancepascher.com/]foot locker pas cher[/url]
Malheureusement PAYPAL bloque les fonds uniquement lorsque la marchandise n'est pas livr茅e mais elle ne fait rien effectivement si c'est la marchandise est pourrie. Ensuite lorsque la menace d'alerte n'a pas abouti, les vendeurs n'ont m锚me plus r茅pondu 脿 mes mails.

Tanpa Nama berkata...

Picture this: You're standing on a balance beam with a basket on your head. Your knees are bent and springy, your head is stacked on your shoulders, and your core is engaged. [url=http://www.birkenstockinaustraliaonline.com/]birkenstock online[/url] This approach model type is a great combined both equally magnificence together with performance simply because it displays the exact same limb muscle groups together with muscle mass inducing Microwobbleboard technologies which unfortunately can be found along the starting point for each FitFlop.
But consider Lisbeth dark echoes of Ripley: She a formidable fighter when pushed, and at the same time manages to reconcile her ass-kicking streak with a need to look after partner/lover Mikael Blomkvist. No coincidence, maybe, that lead Rapace played Lisbeth in the Swedish.
Every part of body is quite important. Every body part has its own need and importance, when we are talking about to go somewhere, it's all the matter of your feet. To standup, move on, play with kids, you must have healthy feet. Feet carry our weight right from the beginning of our life when we start moving, walking to till death. But most of the people didn't care about their feet and ignore the health of their feet till feet problem reach at critical level. [url=http://www.flipflopsingaporesale.com/]fitflops[/url] President George W
Kickboxing Classes in Keene, NH There are only so many days that someone wants to go to the gym. My pair of them have only worn very slightly since I bought them, and they look nearly the same. The have endured many hours of walking on rocks and sticks and many other surfaces.
A good scalp massaging with bottle gourd and sesame oil induce better sleep. You can also intake bottle gourd juice for curing wet dreams. Intake of bottle gourd juice minimizes the risks of nervous disorders and provides you a restful sleep at night.. [url=http://www.flipflopsingaporesale.com/]fitflop singapore sale[/url] rough bark