Ahad, 4 November 2007

Bhg 39

“MUSTAHIL!” Terpacul perkataan itu dari mulut Nudra sebaik saja Tok Ayah selesai bercerita. Tak mungkin perkara ajaib begini akan terjadi sebegitu cepat. Tok Ayah sengaja hendak mengubat hatinya yang luka dengan cerita bukan-bukan. Karut!
“Terpulang pada Nudra nak percaya atau tidak. Tok Ayah hanya saampaikan apa yang Tok Ayah tahu,” balas Tok Ayah perlahan. Dia tidak menyalahkan Nudra kiranya gadis itu tidak mahu mempercayainya kerana baru beberapa minggu saja Safuan mengaku dia adalah ayah Nudra. Tentulah Nudra keliru.
“Betul ke, Tok Ayah?” giliran Hannah pula menunjukkan kekeliruannya. Berkerut dahi Hannah memandang ke arah Tok Ayah yang sedang mengasah pisau.
Tok Ayah berpaling. Wajahnya serius saja. “Kalau tak betul, buat apa Tok Ayah cakap?” Suara Tok Ayah juga kedengaran serius.
Nudra dan Hannah saling berpandangan. Mereka tidak dapat meneka apa yang ada dalam fikiran Tok Ayah ketika itu. “Bukan saya tak percaya, Tok Ayah... Tapi saya keliru. Semua ni berlaku macam mimpi. Baru beberapa minggu lepas Pak Long Safuan mengaku saya anak dia, tiba-tiba timbul pulak cerita saya ni anak Eusoff yang semua orang tahu dia dah meninggal. Kalau orang dengar pun macam cerita ni direka-reka aje.” Nudra menyuarakan perasaannya setelah membiarkan suasana sepi seketika.
“Ha’ah. Bukan kalau orang lain dengar aje cakap macam tu, kita yang terlibat ni pun macam susah nak percaya,” sampuk Hannah pula.
“Memang susah nak percaya. Nenek Sophia kamu tu memang penuh dengan tipu helah,” luah Tok Ayah sambil bangun lalu meletakkan pisau yang baru diasahnya tadi ke atas para di tepi dinding. Kemudian dia duduk di meja makan.
“Nudra, Tok Ayah harap segalanya akan selesai. Mungkin tak ada masalah lagi kalau kamu nak kahwin dengan Iskandar.”
Nudra tunduk merenung lantai. Dia tidak tahu perasaan apa lagi yang ada dalam dirinya. Cintanya mungkin tidak seperti dulu lagi. Hatinya sudah tawar. Dia sudah malu... Malu untuk berdepan dengan Iskandar dan keluarganya.“Hati saya dah tawar... Saya malu pada keluarga dia. Lagipun bukan itu yang saya fikirkan. Yang ada dalam fikiran saya sekarang, saya nak bersihkan nama ibu saya yang dah tercemar ni. Maruah kali dah tercalar hebat. Senang-senang orang nak buat fitnah.”
Apa yang Nudra katakan itu memang benar. Maruah mereka berdua sudah tercalar teruk. Inilah waktunya untuk membuktikan bahawa dia adalah dari keturunan yang baik-baik, bukan seperti yang didakwa orang. Tok Ayah mengangguk setuju.
“Iskandar masih sayang kat kamu. Dia bersungguh untuk ambil kamu jadi isteri. Dia pernah luahkan perasaan dia pada Tok Ayah. Tok Ayah percaya, dia ikhlas. Tak salah kalau kamu terima dia kembali,” ucap Tok Ayah kemudiannya seakan memujuk.
“Betul kata Tok Ayah tu, tak salah kalau kau terima dia semula. Is betul-betul nakkan kau. Kalau tidak, takkan dia berani nak kahwin jugak walaupun mak dia tak bagi.”
Nudra menelan liur. Entahlah... dia masih belum fikirkan hal itu. Kalau ada jodoh, adalah... Kalu tak ada, dia tidak harapkan apa-apa lagi.

“APA buktinya?” soal Dr Mardhiah sambil memandang tepat ke wajah Iskandar. Berang sungguh hatinya bila Iskandar masih berdegil untuk memperisterikan Nudra. Macam tak ada perempuan lain!
Iskandar menarik nafas dalam-dalam lalu dihembusnya dengan perlahan. Dia cuba bersabar dengan leteran demi leteran uminya. “Tak lama lagi insyaALLAH kita akan dapat tahu. Ada orang dah jumpa dengan ayah Nudra.”
“Berapa banyak dia ada ayah, hah?” sergah Dr Mardhiah sambil terus menjirus pokok bunga rosnya.
“Umi…” Iskandar kehilangan kata.
“Apa lagi yang awak dua beranak ni bising-bisingkan? Belum habis bergaduh pasal Nudra?” sapa Prof. Khalidi yang sedang menghampiri kedua beranak itu. Dia baru saja selesai mencuci keretanya di hadapan rumah.
“Duduklah abah,” pelawa Iskandar yang duduk di gazebo apabila melihat abahnya tercegat di situ.
Langsung abahnya duduk berhadapan dengan Iskandar. “Apa hal, Is?” soal Prof. Khalidi kemudiannya.
“Anak awak ni dah mabuk kepayang. Cakap orang semua dah tak dengar. Kalau semua lelaki dalam dunia ni setia dalam bercinta macam anak bujang awak ni, aman dunia…” celah Dr Mardhiah sambil ketawa sendiri.
Gurauan isterinya itu membuatkan Prof. Khalidi memandang Iskandar sambil menjungkit bahu. Iskandar yang tidak menyangka uminya yang sudah lama tidak bersenda begitu turut sama mengangkat bahu.
“Mereka nak buat ujian DNA ke?” tanya Dr Mardhiah yang sudah berada di tepi gazebo. Kemudian dia duduk di sebelah suaminya. Spontan Prof. Khalidi meletakkan tangannya ke atas kerusi dan melingkari bahu isterinya.
Iskandar mengangguk. Hatinya menaruh harapan apabila mendengar suara umi yang kembali lunak seperti selalu. Sudah lama umi tidak bersuara begitu bila bercakap dengannya. Sejak berita buruk tentang Nudra itu sampai ke telinganya, umi selalu saja naik angin bila bercakap dengannya. Ada saja yang menjadi kemarahan umi.
Sekilas mata Iskandar melirik kepada kedua orang tuanya. Kemesraan mereka masih seperti dulu. Alangkah bahagianya andai dia dan Nudra dapat menjadi seperti abah dan umi. Hatinya berbisik cemburu.
“Mereka? Siapa mereka tu?” soal Prof. Khalidi yang tidak tahu apa-apa itu.
“Family Nudra,” jawab Iskandar ringkas. Perlahan saja dia menyebut nama Nudra, bimbang akan menjana kemarahan uminya lagi.
“Ooo… kenapa? Apa ceritanya?” Prof. Khalidi masih terpinga-pinga.
“Kononnya mereka dah jumpa ayah sebenar budak tu. Entah betul entah tidak, wallahu’alam… Itu yang dia orang nak buat ujian DNA, nak buktikan bahawa budak tu bukan anak luar nikah. Kita tengoklah macam mana nanti,” Dr Mardhiah tolong menjelaskan.
Iskandar sedikit terkilan kerana uminya yang masih tidak mahu menyebut nama Nudra. Namun dia tetap gembira kerana umi nampaknya sudah tidak berang seperti sebelumnya.
“Alhamdulillah kalau betul Nudra tu ada ayah yang sah. So, bolehlah anak bujang awak yang tengah mabuk kepayang ni kahwin?” gurau Prof. Khalidi sambil melirik ke arah isterinya.
“Kita tengok dulu apa keputusannya. Masih terlalu awal untuk saya putuskan. Ujiannya pun belum dibuat. Lelaki yang dikatakan ayah dia pun entah ke mana lagi…” jawab Dr Mardhiah sambil memandang wajah Iskandar yang nampak sedikit ceria itu. Dia tidak mahu anaknya terlalu berharap. Hatinya masih berat.
“Macam mana boleh jumpa ayah Nudra tu?” tanya Prof. Khalidi yang masih kabur dengan cerita itu.
“Ada kenalan lama keluarga Wan Anum Sophia yang jumpa. Yang jadi masalahnya, ayah Nudra tu sekarang dah lumpuh sebab diserang angin ahmar. Sekarang ni ayah Nudra ada kat Dubai. Itu yang susah sikit… Kalau ayah dia tak boleh balik, mungkin dia orang akan ambil sampel je dari sana.”
Sekarang Prof. Khalidi sudah jelas. Dia mengangguk-angguk mengerti. “Kita doakan sama-sama…”

Tiada ulasan: