Rabu, 14 November 2007

Bhg 41

Maaf banyak hari tak ada n3. Saya kesibukan sikit seminggu dua ni.

******
GERIMIS yang turun malam itu bagaikan hujan rahmat yang merestui pernikahan Iskandar dan Nudra dalam majlis yang cukup sederhana. Majlis yang dihadiri oleh beberapa orang dari masjid serta kakak sulung Iskandar suami isteri itu disudahi dengan bacaan doa yang panjang oleh Tok Ayah.
Tiga bulan selepas pemergian Eusoff, Iskandar melamarnya sekali lagi. Sebenarnya hati Nudra masih belum terbuka untuk menerima Iskandar setelah keluarganya menolak dulu. Kepedihan dan kekecewaan itu masih terasa. Lebih-lebih lagi dalam keadaan dia masih dibungkus kesedihan kerana kematian ayahnya. Tetapi kesungguhan Iskandar telah membuka pintu hatinya.
Masih dia ingat di satu petang Sabtu, tiba-tiba saja Iskandar muncul di rumah Tok Ayah. “Saya melamar awak sekali lagi, Nudra.” Itulah ayat pertama yang terluncur dari mulutnya sebaik saja Nudra duduk di ruang tamu.
Saat itu dia rasa ingin menangis. Terharu. Iskandar masih tidak berputus-asa walaupun bermacam rintangan yang menghalang mereka bersama.
“Saya boleh terima awak kalau umi dan abah awak dah setuju.” Nudra memberi syarat.
Agak lama Iskandar terdiam. Walaupun dalam terpaksa, umi sudah membenarkan dia mengambil Nudra sebagai isteri. Tetapi umi sudah memberitahunya yang dia tidak akan menganggap Nudra itu menantunya. Dia tidak mengerti mengapa umi masih tidak mahu menerima Nudra seperti dulu walaupun sudah ternyata Nudra bukanlah anak luar nikah seperti fitnah yang dilemparkan kepadanya sebelum ini.
“Kenapa awak diam, Is?” Suara Nudra memutus lamunan Iskandar.
“Nudra, umi dah merestui.”
Nudra mencari kejujuran di sebalik keruh di wajah Iskandar. “Tapi, kenapa awak nampak macam berat saja nak cakap. Dari riak di wajah awak pun saya tahu awak tak gembira. Apa yang lagi yang awak fikir kalau bukan pasal umi awak, kan?” soal Nudra yang masih kurang yakin dengan jawapan Iskandar tadi.
Pemuda itu meluruskan badannya. Kepalanya disandarkan ke kerusi. Kepalanya mendongak sedikit dan pandangannya terarah ke siling. “Nudra, saya perlukan awak. Dan saya tahu awak jugak perlukan saya.”
Nudra merapatkan mata sebaik saja terasa sebuah kucupan hangat singgah di dahinya. Tak semena-mena air matanya jatuh berderai tanpa dapat ditahan-tahan lagi.
“Kenapa, ni? Kenapa Nudra nangis?” soal Iskandar lembut. Dia agak cemas melihat Nudra tersedu-sedu begitu.
Cepat-cepat Nudra mengangkat tangan untuk menyeka air mata yang sudah sampai ke dagu tetapi cepat-cepat dicapai Iskandar, lalu dengan kedua belah ibu jarinya Iskandar menghapus air jernih itu.
Nudra tunduk, tidak sanggup menentang renungan Iskandar yang kini sangat hampir dengannya. Di sebalik sendunya, ada debar yang bergelora di dada. Wajah Iskandar semakin rapat dengan mukanya sehingga dia dapat merasa hangatnya nafas Iskandar menghembus ke muka. Lebih gementar apabila mendengar Iskandar membahasakan dirinya ‘abang’ dan lebih terharu apabila ucapan sayang itu singgah di telinganya.
“Abang tahu apa yang Nudra fikir. Abang mintak maaf sebab kita menikah dalam majlis serba ringkas macam ni,” bisik Iskandar lembut sambil merenung ke dalam anak mata Nudra.
Nudra mengangkat muka, membalas renungan Iskandar. “Bukan itu yang saya fikirkan,” balas Nudra yang masih berbaju kurung putih yang dipakai sewaktu majlis akad nikah tadi. Sedaya upaya dia cuba mengukir senyum untuk menyenangkan hati Iskandar.
“Habis tu, apa yang Nudra fikir? Abang dah jadi milik Nudra,” gurau Iskandar sambil tersenyum. Rambut Nudra diusapnya penuh kasih sayang.
“Saya sedih sebab umi dan abah awak tak dapat tengok anak kesayangan mereka ini akad nikah. Saya mintak maaf...” Nudra agak kesal bila mendapati ibu dan ayah mertuanya tidak hadir di majlis pernikahan mereka. Dia sendiri terkejut bila tiba-tiba saja Prof. Khalidi dan Dr Mardhiah membatalkan niat mereka untuk hadir. Kalau benar mereka sudah merestui Iskandar, mengapa pula mereka tidak mahumenyaksikan hari bersejarah anak kesayangan mereka itu? Persoalan itulah yang mengasak fikiran sejak tadi.
Dia mula merasa takut… Takut andainya Iskandar akan menerima nasib sepertinya, hidup tanpa kasih sayang keluarga. Dia tidak mahu menjadi puncanya perpecahan itu. Perkahwinan bukan saja untuk menyatukan dua insan lelaki dan perempuan tetapi ianya sekaligus menyatukan dua keluarga. Andainya perkahwinan dia dan Iskandar sudah menjadi satu punca keluarga Iskandar berpecah, matlamat perkahwinan itu sudah tidak tercapai dan dia merasa sangat berdosa.
Lama mereka saling bertatapan. “Nudra… Abang yang patut mintak maaf sebab tak dapat bawak umi dan abah jumpa menantu dia yang manis ni,” balas Iskandar pula sambil mengangkat dagu Nudra menyebabkan gadis itu terdongak sedikit. Dia sendiri cuba mengusir rasa terkilan. Entah kenapa tiba-tiba saja umi ubah fikiran tidak mahu datang ke majlis pernikahannya. Dan tiba-tiba juga umi mengamuk, cuba menghalangnya dari terus menikahi Nudra.
Semalam, umi tiba-tiba saja naik angin. Dia yang sedang bermain dengan anak Azida terpinga-pinga. Azida yang sedang menggosok baju melayu putih yang akan dipakai Iskandar untuk upacara akad nikah itu juga turut terkejut. “Is tak boleh teruskan! Umi tak suka. Umi tak nak keturunan umi ada kaitan dengan keturunan Wan AnumSophia.”
Terkedu Iskandar dengan ucapan emaknya. Dia dan Azida saling berpandangan. “Tapi takkan kita nak batalkan majlis tu sekali lagi?” Azida bersuara bagi pihak adiknya.
“Umi tak kira!”
Sekali lagi dua beradik itu saling berpandangan. Iskandar menelan ludah. Tidak tahu apa yang perlu dia ucapkan lagi. Kenapa dengan umi?
“Bukankah awak kata, awak dah dapat izin umi dan abah awak untuk menikahi saya?”
Pertanyaan Nudra mematikan lamunan Iskandar. “Nudra, abang tak tahu kenapa tiba-tiba saja umi ubah fikiran semalam. Abang pun bingung…” Suara Iskandar kedengaran agak sayu.
Tubuh Nudra terasa lemah tiba-tiba dengan pengakuan jujur Iskandar. Rupanya Dr Mardhiah masih tidak sudi menjadikan dia menantu. “Kenapa awak teruskan jugak? Bukankah selama ni awak adalah anak yang taat? Kenapa awak sanggup melukakan hati umi awak kerana saya?” tanya Nudra, rasa bersalah dengan tindakan Iskandar. Sungguhpun dia amat bersyukur kerana Iskandar masih sudi menerimanya sebagai isteri, namun hatinya tidak akan aman selagi umi dan abah Iskandar tidak menerimanya sebagai menantu. Mereka masih memerlukan orang tua untuk menyokong mereka dalam melayari bahtera rumah tangga.
“Nudra, saat-saat akhir umi ubah fikiran. Takkan abang nak dengar cakap umi lagi. Abang nekad aje. Demi TUHAN, abang tak berniat nak derhaka pada umi. Tapi abang tahu abang dah kecilkan hati umi. Abang sayang Nudra dan abang tak boleh kecewakan Nudra buat kali kedua,” bisik Iskandar. Wajah Nudra dielus dengan jari telunuknya. “Hmm… kenapa Nudra sebut ‘umi dan abah awak’? Kenapa tak mengaku umi dan abah Nudra jugak? Mereka dah jadi umi dan abah Nudra seumur hidup…” sambung Iskandar lagi.
Nudra tunduk. Dia malu diperlakukan begitu. Denyutan jantungnya sudah tidak menentu. “Maaf, saya bukan tak nak mengaku mereka umi dan abah saya. Tapi saya malu. Saya rasa saya tak layak…”
“Nudra…” Iskandar menggeleng, mengisyaratkan agar Nudra tidak meneruskan katanya.
“Awak tak menyesal ambil saya jadi isteri awak sedangkan umi awak…”
“Nudra…” Pantas Iskandar meletakkan kepala Nudra ke dadanya, menghalang Nudra meneruskan ucapannya.
Spontan Nudra merangkul pinggang Iskandar dengan erat. Mukanya disembunyikan di dada Iskandar. Dia tidak mahu Iskandar melihat air matanya lagi.
“Abang sayangkan Nudra. Abang dah janji dengan Nudra akan ambil Nudra sebagai isteri walau apa pun yang menghalang, walau siapa pun Nudra. Abang tak boleh langgar janji tu. Abang harus tunaikan walaupun hebat mana pun rintangannya. Abang tak akan biarkan Nudra sendirian hadapi kedukaan ini. Abang berjanji akan sentiasa berada di samping Nudra,” jelas Iskandar yang mula diburu sayu. Matanya dipejamkan rapat-rapat, cuba melupakan kedukaan yang menyelubungi mereka. Mereka tidak sepattnya membiarkan malam pengantin mereka diselubungi kesedihan.
Suasana jadi sepi beberapa ketika. Detik yang berlalu penuh emosi. Air mata Nudra kembali menitis ke pipi lalu membasahi baju melayu putih Iskandar.
“Nudra janji dengan abang…” ucap Iskandar memecah sunyi.
“Apa dia?” Suara Nudra bergetar di dada Iskandar.
“Nudra, ini kali terakhir kita bincang tentang restu umi dan abah, okey? Lepas ni,Nudra janji tak akan timbulkan lagi perkara ni. Abang nak Nudra percaya yang abang dah mintak izin umi dan abah dan mereka dah setuju. Jadi tak timbul persoalan abang membantah atau tidak. Cuma semalam… semalam aje umi tiba-tiba…” Iskandar tidak meneruskan kata. Dadanya sebak.
Nudra mendongak sedikit, melihat ke dalam anak mata Iskandar yang berkaca. Dia ingin bertanya lagi, tetapi dia tidak mahu buat Iskandar sedih. Mungkin umi dan abah Iskandar ada alasan tersendiri mengapa mereka mengubah fikiran.
“Nudra juga janji dengan abang, Nudra tak akan tanya lagi pasal ni.”
“Saya janji.”
Terasa betapa bahagianya di saat rambutnya yang panjang separas pinggang itu dibelai lembut oleh tangan Iskandar. Degup jantung Iskandar yang semakin deras dapat didengari Nudra dengan jelas. “Apa lagi yang harus saja janji dengan awak?” tanya Nudra lagi cuba mengawal debaran sendiri.
“Nudra janji akan mencintai abang sepenuh hati dan setia pada abang hingga akhir hayat.”
Nudra angguk. “Lagi?”
Iskandar menggeleng sambil tersenyum.
“Itu je?”
“Itu je. Abang tak mahu susahkan Nudra.”
Sepi lagi. Nudra hanyut dalam fikiran sendiri. Tubuhnya terasa seperti di awang-awangan.
“Nudra…”
Nudra mengangkat muka lagi, menatap wajah Iskandar yang sedang tersenyum. “Abang dah jadi suami Nudra. Abang tak mahu Nudra berawak, bersaya lagi… Boleh?”
Nudra tersenyum malu, menyedari kekhilafan diri. “Nudra cuba, insyaALLAH…”

Tiada ulasan: