Rabu, 7 November 2007

Bgh 40

“NUDRA! NUDRA!” Jeritan Hannah memecah sebaik saja Nudra rebah ke lantai. Segera dia memangku Nudra yang sudah tidak sedarkan diri. Pipi Nudra ditepuk-tepuk beberapa kali. “Nudra… bangun Nudra!” Air mata Hannah semakin deras mengalir ke pipi.
Tok Ayah yang meluru ke arah cucunya itu segera mengangkat Nudra masuk ke bilik dan diletaknya ke atas katil. Terkumat-kamit mulut Tok Ayah membacakan selawat syifa’.
Hannah masuk ke bilik dengan semangkuk air lalu dihulurkan kepada Tok Ayah. Air matanya masih tidak berhenti-henti sejak tadi. Dia benar-benar simpati dengan Nudra.
“Tok Ayah, Hannah…” Suara Nudra kedengaran lemah sekali selepas beberapa minit Tok Ayah merenjiskan air ke mukanya. Air matanya kembali bergenang di kelopak mata.
Hannah segera menghampiri dan duduk di birai katil di hujung kaki Nudra. Tiada kata yang mampu dia ucapkan. Lidahnya jadi kelu dan kerongkongnya terasa seperti tersumbat. Wajah sayu Nudra membuatkan hatinya semakin pilu.
“Nudra, kalau dah rasa kuat bangun dan berwuduk. Sedekahkan surah Yassin buat arwah. Walaupun jasad sudah terpisah darinyawa, segala harta dan amalan sudah terputus tapi doa anak yang soleh tetap jadi bekalan. Hanya kamu anak dia, jadi banyakkan sedeka buat ayah kamu mudah-mudahan dia senang di alam sana. Jangan diikutkan sangat perasaan. Terimalah semua ni sebagai takdir. Dah tak ada rezeki kamu nakjumpa ayah, nak buat macam mana… Dah itu ketentuan DIA.” Suara Tok Ayah memecah sunyi. Dadanya juga terasa sebak. Lantas Tok Ayah bangun danterus keluar dari bilik.
Nudra bangkit. Tangannya meraup muka beberapa kali. Kata-kata Tok Ayah menambah kepiluan hatinya. “Kenapa nasib aku macam ni, Hannah?” Nudra bersuara setelah beberapa ketika mereka saling berpandangan.
Berita kematian ayahnya yang disampaikan oleh Tok Ngah Fadhil pagi tadi benar-benar buat dia terkejut. Baru saja dia menaruh harapan untuk bertemu dengan ayahnya tapi lelaki itu sudah pergi buat selama-lamanya. Walaupun keputusan ujian DNA sudah diketahui dan ternyata Eusoff itu adalah ayahnya, namun semua itu sudah tidak memberi apa-apa makna lagi buatdirinya.
Beberapa minggu yang lalu, Tok Ngah Fadhil pun ada memberitahu bahawa ayahnya semakin tenat dan tidak mungkin dapat pulang ke Malaysia. Tapi tidak disangka pula dia akan pergi secepat itu. Dia datang seperti mimpi dan dia pergi juga seperti mimpi…
Rasa terkilan kerana tidak sempat hendak bertemu dan menatap wajah ayah serta memanggil namanya masih tidak mampu dia usir dari hati. Setiap kali mengenangkan itu, hatinya menjadi hiba sekali.
“Tabahkan hati, Nudra… Cepat bangun, kita sama-sama baca Yassin.” Hannah menepuk tangan Nudra lembut setelah agak lama membiarkan Nudra melayan perasaannya.

BUAT pertama kali Nudra merasa hatinya begitu dekat dengan Munirah. Buat pertama kalinya juga dia merasa Munirah memeluknya dengan penuh kasih sayang yang tulus ikhlas. Tanpa sedar kedua beranak itu menitiskan air mata.
“Ibu rindu sangat kat Nudra. Dah lama ibu nak jumpa Nudra tapi Syameer selalu je ada kerja,” ujar Munirah setelah meleraikan pelukannya.
Nudra diam. Rasa kesal menjalar di hati kerana membiarkan ibu kerinduan sedangkan dia yang enggan bertemu dengan ibu. ‘Ibu, bukan Syameer yang selalu ada kerja atau beralasan tetapi Nudra yang tak mahu jumpa ibu. Nudra yang malu hendak bertemu ibu kerana buruk sangkanya kepada ibu,’ detik hati Nudra penuh kesal. Teruknya dia!
“Nudra tak sempat jumpa ayah.” Suara Nudra masih bersatu dengan sendunya.
Sebaris ayat yang terluah dari mulut Nudra membuatkan Munirah bertambah sayu. Seteguk dia menelan liur. “Ibu pun tak sempat jumpa ayah dia. Ibu tak sempat mohon ampun dari ayah Nudra,” balas Munirah pula dengan suara hampir tidak kedengaran.
Sekali lagi Nudra memeluk ibunya. Dia dapat rasakan tekanan yang ibu sedang alami. “Nudra yakin, ayah dah maafkan ibu. Kalau tidak, masakan dia cari ibu.”
“Mudah-mudahan...” Munirah merasa lega sedikit dengan ucapan anaknya.
Nudra melepaskan pelukannya. Air mata yang masih membasahi pipi disekanya dengan hujung jari. “Nudra mintak maaf dengan ibu sebab Nudra anggap ibu macam-macam. Nudra percaya dengan cakap-cakap orang. Nudra percaya dengan fitnah yang dilemparkan pada ibu,” ucap Nudra penuh kesal. Air matanya kembali mengalir ke pipi. Kenapalah begitu mudah dia membenci ibu sendiri? Kenapalah dia tidak pernah terfikir susah payah ibu melahirkan dia? Mengapakah dia tidak pernah hendak mencari sebab kenapa ibu tidak menjaganya? Teruknya dia!
Sambil tersenyum Munirah menggeleng-geleng. “Nudra tak salah. Nudra tak tahu apa-apa. Ibu tak pernah ambil hati dengan Nudra.”
Sepi. Nudra merasa terharu. Kasih ibu... walau di mana dan sampai bila pun kasih ibu akan terus menyemarak. Kini dia sedar, ibu bukan tidak mengasihinya tetapi dia yang gagal merasainya.
“Nudra, macam mana dengan Iskandar?” soal Munirah setelah agak lama mereka membisu.
Nudra menarik nafas panjang. “Iskandar?” soal Nudra lalu termenung sejenak. “Dia nak teruskan jugak,” ujar Nudra lambat-lambat.
Sekuntum senyuman terukir di bibir Munirah. Syukur. “Nudra?” Sengaja Munirah bertanya kerana dia tahu anaknya itu masih keliru. Beberapa peristiwa yang berlaku secara mengejut itu mungkin membuatkan Nudra tidak dapat berfikir dengan baik. Mungkin dia memerlukan waktu untuk tenangkan fikiran.
Pertanyaan Munirah tidak berjawab. Nudra hanya tunduk sambil menguis kakinya ke lantai.
“Nudra sayangkan Iskandar?” soal Munirah lagi.
Agak lama juga Nudra mnegambil masa untuk mengangguk. Seteguk air liur ditelannya. “Tapi mak Iskandar mungkin tak akan terima Nudra. Nudra jadi bingung bila Is masih berkeras untuk teruskan pernikahan tu.”
Jawapan Nudra membuatkan Munirah tersenyum lagi. Matanya redup merenung ke wajah anaknya. “Ambillah waktu untuk berfikir yang sewajarnya. Buatlah pilihan yang tepat. Mintalah pertolongan kepada DIA...”

2 ulasan:

Ummihana berkata...

Sedihnya, bila dapat tahu ayah Nudra dah tak ada.Kasihan Nudra..tapi Hannah dah teruja nk tahu apa yg akan nenek jahat dia buat..apa pula kata emak Iskandar ek...

Tanpa Nama berkata...

hannah, jgn teruja sangat sebab kita pun bkn pandai sgt wat suspen nih...hahahhaa...kan tak menjadi. ;)